La reglamentació de la participació ciutadana de l'Ajuntament de Mont-ras es fonamenta en diferents articles del Reglament Orgànic Municipal.
Article 23.- Torn de paraules del públic després del Ple
Després de les sessions ordinàries del Ple, l’Alcaldia declararà closa oficialment la sessió, i obrirà el corresponent torn de paraules del públic.
La participació dels ciutadans en el Ple es concreta en la formulació de preguntes sobre els assumptes tractats a l’ordre del dia de la sessió, i a proposar a l’Ajuntament les iniciatives que entengui adients.
TITOL IV. ORGANS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA
Article 36.- Constitució
Amb la finalitat de fer efectiva i canalitzar la participació dels ciutadans i de les associacions o entitats ciutadanes en els assumptes municipals, el Ple de la Corporació podrà crear consells municipals sectorials de participació que es refereixin a una matèria concreta.
La composició, l’organització i els assumptes a tractar seran establerts en l’acord de la seva creació. Així mateix es podran crear reglament específics que regulin aquests aspectes i el seu funcionament.
Article 37.- Funcions
Corresponen als òrgans de participació ciutadana les funcions que en cada cas els atribueixen l’acord de creació i els seus respectius reglaments.