Segons la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, l'alcalde o alcaldessa és el president de la corporació i exerceix, en tot cas, les atribucions següents:
a) Dirigir el govern i l’administració municipal.
b) Representar l’ajuntament.
c) Convocar i presidir les sessions del ple, llevat dels supòsits que preveuen aquesta Llei i la legislació electoral general, de la comissió de govern i de qualsevol altre òrgan municipal, i decidir en els empats amb el vot de qualitat.
d) Dirigir, inspeccionar i impulsar els serveis i les obres municipals.
e) Dictar els bans.
h) Exercir la direcció superior de tot el personal i acordar-ne el nomenament i les sancions, inclosos la separació del servei dels funcionaris de la corporació i l’acomiadament del personal laboral, i donar-ne compte al ple, en aquests dos últims casos, en la primera sessió que tingui lloc. Aquesta atribució s’entén sens perjudici del que disposen els articles 99.1 i 3 d’aquesta Llei.
i) Exercir la direcció de la policia municipal.
j) Les aprovacions dels instruments de planejament de desenvolupament del planejament general no atribuïdes expressament al ple, així com la dels instruments de gestió urbanística i dels projectes d’urbanització.
k) L’exercici de les accions judicials i administratives i la defensa de l’ajuntament en les matèries de la seva competència, fins i tot quan les hagi delegat en un altre òrgan, i, en cas d’urgència, en matèries de la competència del ple; en aquest supòsit hi ha de donar compte, en la primera sessió que faci el ple per ratificar-ho.
l) La iniciativa per proposar al ple la declaració de lesivitat en matèries de la competència de l’alcaldia.
m) Adoptar personalment, i sota la seva responsabilitat, en cas de catàstrofe o d’infortunis públics i risc greu d’aquests, les mesures necessàries i adequades i donar-ne compte immediatament al ple.
n) Sancionar les faltes de desobediència a la seva autoritat o per infracció de les ordenances municipals, excepte en els casos en què aquesta facultat estigui atribuïda a altres òrgans.
r) Ordenar la publicació i l’execució dels acords de l’ajuntament, i fer-los complir.
s) Les altres que expressament li atribueixin les lleis i les que la legislació de l’Estat o de les comunitats autònomes assignin al municipi i no atribueixin a altres òrgans municipals.
Correspon així mateix a l’alcalde el nomenament dels tinents d’alcalde.
L’alcalde pot delegar l’exercici de les seves atribucions, llevat de les de convocar i presidir les sessions del ple i de la comissió de govern, decidir en els empats amb el vot de qualitat, la concertació d’operacions de crèdit, la direcció superior de tot el personal, la separació del servei dels funcionaris i l’acomiadament del personal laboral, i les atribucions enunciades en els apartats a), e), j), k), l) i m) anteriors. No obstant això, pot delegar en la comissió de govern l’exercici de les atribucions que preveu l’apartat j).
Per aquest motiu, mitjançant les resolucions 2019DECR000264, de 20 de juny de 2019 i 2020DECR000679 de 17 de desembre de 2020, l'alcaldia de l'Ajuntament de Vidreres va delegar a favor de la Junta de Govern Local les següents competències:
- Aprovació de l’oferta publica d’ocupació, les bases de les proves de selecció del personal i dels concursos per a la provisió de llocs de treball, i distribuir les retribucions complementaries que no siguin fixes i periòdiques.
- Desenvolupament de la gestió econòmica d’acord amb el pressupost aprovat: les facultats d’autorització i disposició de despeses d’acord amb el que disposen les bases d’execució del pressupost municipal fins al límit establert en l’apartat c ), i de reconeixement i liquidació d’obligacions derivades de compromisos legalment adquirits; les quals, de conformitat amb el que disposa l’article 185.3 del RD-L 2/2004, de 5 de marc, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, s’han de recollir per a cada exercici en les bases d’execució del pressupost municipal. S’inclouen les atribucions necessàries per a resoldre els expedients de modificació de crèdit que corresponguin normativament a l’alcaldia , havent-ho de preveure en les bases d’execució del pressupost.
- Les competències com a òrgan de contractació respecte als contractes d’obres, de subministrament, de serveis, de gestió de serveis públics, els contractes administratius especials, i els contractes privats quan el seu import no superi el 10 per cent dels recursos ordinaris del pressupost ni, en qualsevol cas, la quantia de sis milions d’euros, inclosos els de caràcter plurianual quan la seva durada no sigui superior a quatre anys, sempre que l’import acumulat de totes les seves anualitats no superi ni el percentatge indicat, referit als recursos ordinaris del pressupost del primer exercici, ni la quantia assenyalada. També l’adjudicació de concessions sobre els béns d’aquestes i l’adquisició de béns immobles i drets subjectes a la legislació patrimonial quan el seu valor no superi el 10 per cent dels recursos ordinaris del pressupost ni l’import de tres milions d’euros, com també l’alienació del patrimoni, quan el seu valor no superi el percentatge ni la quantia indicats.
- L’aprovació dels projectes d’obra i serveis quan sigui competent per a la seva contractació o concessió i estiguin previstos en el pressupost.
- L’adquisició de bens i drets quan el seu valor no superi el 10% dels recursos ordinaris del pressupost ni els 3 milions d’EUR, així com l’alineació del patrimoni que no superi el percentatge i quantia indicats en els supòsits següents:
1. La de bens immobles, sempre que estigui prevista en el pressupost.2. La de bens mobles, a excepció dels declarats de valor històric o artístic l’alienació dels quals no estigui prevista en el pressupost.
- L’atorgament de llicencies (les d'ocupació de via pública incloses), a excepció d’aquelles que les lleis sectorials atribueixin al Ple o a la Junta de Govern Local.
- La resolució dels expedients de sol·licituds d’inscripció en el Padró municipal d’habitants de Vidreres, en aquells casos en què s’hagi hagut d’ordenar la comprovació de la residència efectiva per mitjà d’informes de la policia local i/o dels serveis socials de l’Ajuntament.
També cal comentar que el Ple va delegar a favor de l'alcalde, mitjançant acord del dia 9 d'abril de 2020, les competències d'provació de la modificació dels contractes així com totes les actuacions necessàries per a l’execució i efectes extensius dels contractes següents:
- Contracte del servei de recollida de residus i neteja viària
- Contracte del servei de conservació i manteniment de les zones verdes, jardins i arbrat viari del municipi de Vidreres.
- Contracte del servei de neteja dels edificis municipals de Vidreres
Així com la negociació, revisió, adjudicació i formalització dels contractes de serveis esmentats, ampliacions de freqüències, supressions o modificacions del servei i altressimilars final de la modificació dels contractes.