D'acord amb l'art. 6 dels Estatuts del Consorci, els òrgans de govern i administració son els següents:
L'assemblea general és l'òrgan suprem de deliberació i decisió del Consorci, estarà formada per tots els representants legals dels ens públics i privats que constitueixin el Consorci, d'acord amb la participació establerta en aquests estatuts.
L'assemblea general estarà integrada per les següents persones:
- Sra. Meritxell Budó Pla, presidenta de l'Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM).
- Sra. Rosa Vestit Villegas, secretaria general de l'ACM. I en la seva substitució, el Sr. Jaume Oliveras Maristany, com a vicepresident primer de l’ACM.
- Sr. Jordi Verdú Paijà, en representació de la Diputació de Lleida. I en la seva substitució, Sr. Fermí Masot Aymí.
- Sr. Joan Plana i Sagué, en representació de la Diputació de Girona. I en la seva substitució, Sr. Jordi Camps i Vicente.
- Sra.Filomena Cañete Carrillo, en representació de la Diputació de Barcelona. I en la seva substitució, Sr. David Quirós Brito.
- Sr. Eduard Rovira Gual, en representació de la Diputació de Tarragona. I en la seva substitució, Sr. Marc Bigordà Prió.
- Sr. Mateu Montserrat Miquel, en representació del Consell Comarcal de l'Alt Camp. I en la seva substitució, Sr. Robert Figueras Roca.
- Sr. Jordi Parcerisas Valls, en representació del Consell Comarcal de l'Anoia. I en la seva substitució, Sra. Noemí Trucharte i Cervera.
- Sr. Oriol Serrà Madriles, en representació del Consell Comarcal de Pla de l'Estany.
- Sr. Maria Alba Moré Carrera, en representació del Consell Comarcal del Pallars Jussà. I en la seva substitució, Sr. Ramon Jordana Farré.
- Sr. Ramon Augé Gené, en representació del Consell Comarcal de Segarra. I en la seva substitució, Sra. Anna Rius Alzamora.
- Sr. Sergi Penedès Pastor i Sr. Santi Valls Tomàs, representants de l'Associació Catalana de Municipis i Comarques, nomenats per l'òrgan competent de l'Associació, d'acord amb les seves normes internes.
- un representant de cadascú dels ens públics o privats que s'adhereixin al Consorci, nomenats pels òrgans competents dels mateixos d'acord amb les seves normes internes.
D'acord amb l'art. 8 dels Estatuts, les funcions que li corresponen a l'assemblea general amb caràcter indelegable:
a) Nomenar el/la president del Consorci, d'acord amb l'establert a l'article 9.2.a) d'aquests Estatuts.
b) Aprovar els estatuts pels quals s'ha de regir el Consorci i les seves possibles modificacions, que caldrà que aprovin cadascun dels ens consorciats.
c) Aprovar el Reglament de règim intern i funcionament del Consorci.
d) L'aprovació del programa d'activitats, que tindrà una vigència anual.
e) Aprovació de la memòria de gestió.
f) Prendre raó del pressupost anual i els comptes generals un cop aprovats per la comissió executiva, i acordar-ne l'elevació a l'administració pública d'adscripció per la seva ulterior aprovació consolidada.
g) Establir els recursos propis, i acordar-ne l'elevació a l'administració pública d'adscripció per la seva ulterior aprovació consolidada.
h) Acordar la dissolució del Consorci.
i) Aprovar i revisar l'inventari del Consorci.
j) Prendre raó del nomenament del director/a.
El/la president/a del Consorci, que ho serà també de l'Assemblea General, en serà el/la representant a tots els efectes, i podrà comparèixer davant autoritats, tribunals i jutjats de qualsevol ordre i jurisdicció i davant de persones, públiques i privades, físiques i jurídiques.
La presidència serà ocupada per la persona que ostenti en cada moment la presidència de l'Associació Catalana de Municipis i Comarques. A aquests efectes la Presidència del CCDL l’ostenta la Sra. Meritxell Budó i Pla, des del 15 de setembre de 2023.
D'acord amb l'art. 10 dels Estatuts, les funcions que li corresponen a la presidència:
a) Representar el Consorci.
b) Dirigir el govern del Consorci.
c) Convocar, presidir, suspendre i aixecar les sessions dels òrgans col·legiats del Consorci, dirigir les deliberacions i dirimir els empats amb el vot de qualitat.
d) Contractar obres, serveis i subministraments amb les limitacions que fixi la legislació en matèria de contractació.
e) Exercir la direcció, inspecció i impuls de les actuacions que porti a terme el Consorci.
f) Ordenar els pagaments atenent les normes d'execució del pressupost.
g) Exercir accions administratives i judicials en casos d'urgència.
h) Ordenar la publicació dels acords del Consorci, quan correspongui, executar i fer complir els acords, i dictar les disposicions particulars que exigeixi el seu millor compliment.
i) Aprovar l'oferta pública d'ocupació.
j) Proposar el nomenament del director/a general.
k) Exercir la direcció superior del personal del Consorci, sens perjudici de les funcions atribuïdes per aquest estatuts en matèria de personal al/a la directora/a.
l) Presentar a l'aprovació de la comissió executiva el projecte de pressupost i les seves bases d'execució.
m) Les altres funcions que li atribueixin expressament aquests estatuts.
La comissió executiva estarà formada pels següents membres:
- Sra. Meritxell Budó Pla, presidenta de l'ACM.
- Sra. Rosa Vestit Villegas, secretaria general de l'ACM. I en la seva substitució, Sr. Jaume Oliveras Maristany, vicepresident primer de l’ACM.
- Sr. Jordi Verdú Paijà, en representació de la Diputació de Lleida. I en la seva substitució, Sr. Fermí Masot Aymí.
- Sr. Joan Plana i Sagué, en representació de la Diputació de Girona. I en la seva substitució, Sr. Jordi Camps i Vicente.
- Sr. Manuel Brinquis Pérez, en representació de la Diputació de Barcelona. I en la seva substitució, Sr. Carles Barnés García.
- Sr. Eduard Rovira Gual, en representació de la Diputació de Tarragona. I en la seva substitució, Sr. Marc Bigordà Prió.
- Sr. Jordi Parcerisas Valls, en representació del Consell Comarcal de l'Anoia. I en la seva substitució, Sra. Noemí Trucharte i Cervera.
- Sr. Mateu Montserrat Miquel, en representació del Consell Comarcal de l'Alt Camp. I en la seva substitució, Sr. Robert Figueras Roca.
- Sr. Ramon Augé Gené, en representació del Consell Comarcal de Segarra I en la seva substitució, Sra. Anna Rius Alzamora.
La representació dels 3 Consells comarcals indicats serà ostentada pel període entre el novembre de 2023 i l’octubre de 2025. A partir del novembre de 2025, formaran part de la Comissió executiva del CCDL els representants dels Consells Comarcals del Pallars Jussà, Pla de l’Estany i Anoia:
- Sr. Oriol Serrà Madriles, en representació del Consell Comarcal de Pla de l'Estany.
- Sr. Maria Alba Moré Carrera, en representació del Consell Comarcal del Pallars Jussà. I en la seva substitució, Sr. Ramon Jordana Farré.
- Sr. Jordi Parcerisas Valls, en representació del Consell Comarcal de l'Anoia. I en la seva substitució, Sra. Noemí Trucharte i Cervera.
D'acord amb l'art. 12 dels Estatuts, les funcions que li corresponen a la comissió executiva:
a) Aprovar el pressupost anual del Consorci i les seves modificacions, i acordar-ne l'elevació a l'administració pública d'adscripció per la seva ulterior aprovació.
b) Aprovar el compte general del Consorci, i acordar-ne l'elevació a l'administració pública d'adscripció per la seva ulterior aprovació.
c) Aprovar operacions de crèdit, prèvia l'autorització de l'assemblea general i l'informe d'intervenció, i acordar-ne l'elevació a l'administració pública d'adscripció per la seva ulterior aprovació.
d) Desenvolupar la gestió econòmica d'acord amb el pressupost aprovat, autoritzar i disposar despeses i reconèixer obligacions en la forma i quantia fixada en les bases d'execució del pressupost.
e) Ordenar els recursos propis, i acordar-ne l'elevació a l'administració pública d'adscripció per la seva ulterior aprovació.
f) Aprovar els programes d'actuació i les corresponents revisions d'acord amb el programa d'activitats aprovat per l'assemblea general.
g) Adoptar els acords necessaris per a impulsar la redacció, l'aprovació i publicació de les bases reguladores de les subvencions que comporti la gestió.
h) Aprovar els criteris de puntuació per a la selecció de projectes que puguin optar a subvencions.
i) Contractar obres, serveis i subministraments quan no sigui competència de la presidència.
j) Aprovar la plantilla de personal, la relació de llocs de treball i les retribucions del personal d'acord amb el pressupost, i acordar-ne l'elevació a l'administració pública d'adscripció per la seva ulterior aprovació.
k) Aprovar les bases de selecció i provisió de llocs de treball. El règim disciplinari del personal inclosa la separació del servei i l'acomiadament.
l) Nomenar el/la director/a general del Consorci a proposta de la presidència.
m) Adquirir, administrar i alienar els seus béns i drets. Per a l'alienació és necessària l'aprovació prèvia de l'assemblea general.
n) Exercir accions administratives i judicials.
o) Les aprovacions de l'adhesió de les entitats locals al sistema d'adquisició centralitzada.
p) Proposar a l'assemblea general la modificació dels estatuts del Consorci.
q) Les altres atribucions previstes en els presents estatuts i aquelles altres que la legislació assigni i que no s'atribueixen als altres òrgans del Consorci.
- Direcció general del Consorci
El càrrec de director/a general serà exercit per un titulat de grau mig o superior, funcionari de carrera o laboral de les Administracions Públiques, o per un professional del sector privat, també titulat superior o amb més de cinc anys d'exercici professional, nomenat per la comissió executiva a proposta de la presidència del Consorci.
En data 14 de novembre de 2023, la Comissió executiva del CCDL, a proposta de la Presidència, va acordar nomenar el Sr. Jaume Oliveras i Maristany, com a Director General del CCDL.
D'acord amb l'art. 13 dels Estatuts, les funcions que li corresponen a la Direcció general:
a) Dirigir l'administració del Consorci.
b) Dirigir i inspeccionar tots els serveis i les activitats que presta o desenvolupa el Consorci.
c) Executar els acords dels òrgans col·legiats, d'acord amb les instruccions de la presidència.
d) Exercir les funcions que la comissió executiva o la presidència li deleguin.
e) Dirigir el personal en tots els seus aspectes, inclosa la seva contractació i acomiadament disciplinari.
f) Autoritzar despeses i ordenar els pagaments quan la presidència li delegui l'exercici d'aquesta atribució.
g) Preparar el projecte de pressupost del Consorci.
h) Elaborar la memòria i el programa anual de gestió dels serveis.
i) En les actuacions del Consorci com a central de contractació, de forma específica les següents funcions:
a. Els inicis d'expedients relacionats amb en subministraments ja existents en el catàleg, o fins i tot, en nous béns i productes a incorporar en l'esmentat catàleg.
b. El nomenament dels titulars i suplents de la mesa de contractació, dels membres de la ponència tècnica, i si s'escau, del comitè d'experts de les modificacions de l'objecte i condicions d'execució dels contracte.
c. La constitució i convocatòria de les meses de contractació.
d. Completar l'oferta adjudicatària de l'Acord marc.
e. La tramitació de l'inici d'expedient dels períodes de pròrroga.
f. L'actualització i revisió de preus.
g. La convocatòria i tramitació de les subhastes electròniques o a preu més baix en sobre tancat derivades dels Acords marc.
h. Les liquidacions provisionals i definitives, quan s'escaigui, dels ràpels.
i. Devolució de garanties tant provisionals com definitives.
j) Tanmateix, la Comissió Executiva i la Presidència podran delegar en el/la director/a general altres funcions en matèria de contractació.