Perquè no troba útil aquesta informació?
* El missatge no pot superar els 1000 caràcters
En aquest apartat trobaràs la descripció dels òrgans de govern de l’ens, quines competències tenen cadascun d'ells i qui en forma part.
Tal i com disposa l’article 11 del Decret Legislatiu 4/2003, de 4 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de l’organització comarcal de Catalunya, que parla del consell comarcal, indica que “el govern i l’administració de la comarca corresponen al consell comarcal”.
L’article 12 d’aquesta mateixa normativa parla de l’organització.
Les competències de Presidència del Consell Comarcal són les que marca l’article 13 del Decret Legislatiu 4/2003, de 4 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de l’organització comarcal de Catalunya:
“Article 13. La Presidència
A més, al Títol II del Reglament Orgànic Comarcal s’introdueixen els òrgans unipersonals, començant en el Capítol I per la Presidència.
“Article 130. La Presidència ostenta la representació del Consell Comarcal. Convoca i presideix les sessions del Ple i dels altres òrgans col·legiats.
Article 131. d’acord amb l’article 13 del TRLOCC, la Llei 6/87, de 4 d’abril, sobre l’organització comarcal de Catalunya, modificada per la Llei 8/2003, de 5 de maig, la Presidència del Consell Comarcal tindrà el tractament d’Il·lustríssim Senyor. [...]
Article 132. La intervenció de la comarca en activitats dels particulars subjectes a mesures d’autorització i control serà exercida per la Presidència a través d’autoritzacions i llicències, d’acord amb la legislació corresponent i les ordenances i normes aprovades pel Ple.
Article 133.
Article 134. Dels decrets que continguin normes de general aplicació i els de concessió de llicències se’n donarà compte als grups polítics de la corporació i s’exposaran al tauler d’anuncis del Consell. També es comunicaran, si s’escau, als mitjans locals de difusió.”
Sr. Rafel Panadès i Farré, President del Consell Comarcal del Pla d’Urgell.
De conformitat amb el que disposa l’article 13.2 del Decret Legislatiu 4/2003, de 4 de novembre, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei d’organització comarcal de Catalunya, la designació dels Vicepresidents és competència d’aquesta Presidència, qui haurà de procedir al seu nomenament, mitjançant resolució, d’entre els/les consellers/conselleres comarcals.
Determinar que els vicepresidents anteriorment nomenats, exerciran el seu càrrec en els termes previstos legalment i reglamentària als efectes de substituir el president, per ordre rigorós de nomenament, en els supòsits de vacant, absència o malaltia. Durant el temps que exerceixen la substitució no podran modificar, derogar, revocar ni avocar els decrets d’organització ni els relatius a les competències delegades.
És l’article 135 i següents del Reglament Orgànic Comarcal qui desenvolupa la Vicepresidència.
“Article 135. La Presidència ha de nomenar, d’entre els consellers i conselleres comarcals, una vicepresidència o més, que l’ha de substituir per ordre de nomenament en cas de vacant, absència o impediment, i a qui pot delegar l’exercici de les seves atribucions, excepte les enumerades als apartats b), d) i e) de l’article 131 d’aquest Reglament.
Mitjançant Decret de Presidència núm. 676/2019 es va resoldre nomenar entre els consellers comarcals els vicepresidents primer, segon i tercer.
Correspondrà als vicepresidents i en l’ordre que han estat designats substituir el president en les seves atribucions en el supòsit de vacant de presidència, fins que no prengui possessió el nou president i, en el supòsit d’absència o impediment que impossibiliti l’exercici de les seves funcions.
Article 136. El nomenament es farà per decret, en el qual constarà l’ordre de substitució. Del nomenament se’n donarà compte al Ple així com de les delegacions de competències que la Presidència li atorgui, a l’empara del que disposa el punt 2 de l’article 13 del TRLOCC.
Article 137. Els vicepresidents o vicepresidentes així nomenats i els consellers o conselleres que ostentin la titularitat de les àrees que designi la Presidència i, en el seu cas, els presidents o presidentes de les comissions informatives formen el Consell de Presidència, que té com a funcions assistir, assessorar, donar suport a la Presidència i coordinar les actuacions de les diferents comissions.
Les competències de gerència del Consell Comarcal són les que marca l’article 16 del Decret Legislatiu 4/2003, de 4 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de l’organització comarcal de Catalunya:
“Article 16. La gerència
L’article 138 del Reglament Orgànic Comarcal regula la Gerència.
"Article 138.
Aquest lloc de treball de gerent, en la seva qualitat de personal directiu, haurà de figurar així en la relació de llocs de treball d’aquest Consell Comarcal i li serà d’aplicació, per determinar la seva condició, tots els criteris previstos a l’art. 13 de la llei 7/2007 de l’EBEP.
El Ple extraordinari del Consell Comarcal del Pla d'Urgell, del dilluns 26 d'agost de 2019, va decidir nomenar al Sr. Carles Esquerda i Serrano, Gerent del Consell Comarcal del Pla d’Urgell.
Les competències del Ple del consell comarcal són les que marca l'article 14 del Decret Legislatiu 4/2003, de 4 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'organització comarcal de Catalunya:
“Article 14. El ple.
1. El ple del consell comarcal es constituït pel president i altres consellers comarcals.
2. Correspon al ple:
3. Correspon també al ple:
4.Si un acord del consell comarcal afecta de manera molt especial un municipi o més, el president, per iniciativa pròpia o a proposta del ple, ha de convocar els alcaldes dels municipis afectats perquè puguin participar, amb veu però sense vot, en el debat de la sessió plenària en què sigui tractat aquell acord.”
Al Reglament Orgànic Comarcal trobem el Ple regulat al Capítol I del Títol I.
“Article 8. El Ple és el màxim òrgan de manifestació de la voluntat del Consell Comarcal. Està integrat per tots els consellers i conselleres i el presideix la Presidència o Vicepresidència que legalment la substitueixi. Hi assisteix la Gerència amb veu i sense vot.
[...]
Article 10. També correspon al Ple:
La Junta de Govern és l’òrgan que assisteix el president en les seves funcions i que s’encarrega de les atribucions delegades pel Ple de la Diputació. Celebra una sessió ordinària quinzenalment i està formada pel president i un nombre de diputats no superior a una tercera part dels que componen el Ple.
Els consellers que formen la Junta de Govern són:
La Junta de Govern també la trobem regulada en l’article 118 i següents del Capítol VII del Reglament Orgànic Comarcal.
“Article 118. La Junta de Govern és un òrgan col·legiat dins de l’organització d’aquest Consell Comarcal per a la 9a. Legislatura, com a òrgan de govern de caràcter complementari, la qual ostentarà aquelles atribucions que li delegui el Ple del Consell Comarcal.
Article 119. La Junta de Govern és formada pel seu president, els tres vicepresidents i dos consellers o conselleres del grup de JxCat.
Article 120. El Ple delega a la Junta de Govern les següents competències:
Les competències del consell d’alcaldes del consell comarcal són les que marca l’article 19 del Decret Legislatiu 4/2003, de 4 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de l’organització comarcal de Catalunya:
“Article 19. El consell d’alcaldes
El Consell d’Alcaldes el trobem regulat al capítol XI del Reglament Orgànic Comarcal.
Les sessions del Consell d’Alcaldes són tancades al públic. El consell d’alcaldes vigent està format per:
MUNICIPI |
ALCALDE |
PARTIT POLÍTIC |
Barbens |
Andreu Benet Castillo |
JxB-AM |
Bell-lloc |
Ramon Consola Palau |
JxCat |
Bellvís |
Joan Talarn Gilabert |
TPBA-AM |
Castellnou |
Jordi Llanes Valls |
JxCat |
Fondarella |
Joan Reñé i Huguet |
JxCat |
Golmés |
Jordi Calvís Torrelles |
JxCat |
Ivars d’Urgell |
Joan Carles Sánchez Rico |
EIV-AM |
Linyola |
Alexandre Mases Xifré |
ERC-AM |
Miralcamp |
Carme Ribes Llordés |
AM-AM |
Mollerussa |
Marc Solsona Aixalà |
JxCat |
Palau d’Anglesola |
Francesc Balcells i Teixidó |
ARAelPalau-AM |
Poal |
Rafel Panadès i Farré |
JxCat |
Sidamon |
Maria Dolors Tella Albareda |
JxCat |
Torregrossa |
Josep Maria Puig Vall |
ERC-AM |
Vilanova de Bellpuig |
Maria Dolors Pascual i Miquel |
EV |
Vila-Sana |
Joan Sangrà Farré |
JxCat |
El president d’aquesta Comissió, essent el titular d’aquesta àrea de gestió, serà Joan Carles Civit i Mas. Les funcions atribuïdes a aquesta comissió són les que marca l’article 15 del Decret Legislatiu 4/2003, de 4 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de l’organització comarcal de Catalunya:
“Article 15. La comissió especial de comptes
Aquesta Comissió la trobem regulada al Capítol VIII del Reglament Orgànic Comarcal.
“Article 121. La Comissió Especial de Comptes, prevista en l’article 48.1.c del DL 2/2003, que aprova el TRLMRLC, i l’article 15 del DL 4/2003, que aprova el TRLOCC, es designada especialment per revisar els comptes del Consell Comarcal i de tots els organismes que en depenen i informar-ne.
Article 122. La Comissió Especial de Comptes es formada pel seu president i quatre vocals, concretament dos representants de cadascun dels grups polítics amb representació al Consell Comarcal. Les seves decisions seran adoptades per vot ponderat.
Article 123. Seran d’aplicació a aquesta Comissió les normes de funcionament previstes per a les comissions informatives.
Article 124. Són funcions específiques de la Comissió de Comptes l’anàlisi i informació de:
Article 125. La comissió Especial de Comptes s’ha de reunir necessàriament abans del dia 1 de juny de cada any per examinar els comptes generals de la corporació, juntament amb els justificants i antecedents, i emetre’n informe.
Article 126. Per acord del Ple de la corporació, la comissió d’estudi, d’informe o de consulta especialitzada en matèria de finances pot actuar com a comissió especial de comptes.
Article 127. Els comptes generals i la documentació complementària han d’estar a disposició dels membres de la comissió perquè els puguin examinar i consultar, com a mínim quinze dies abans de la primera de les reunions."
La junta de portaveus està formada pels portaveus dels diferents grups polítics que tenen representació al Ple del Consell Comarcal. No té capacitat resolutòria o executiva ja que la seva funció és bàsicament la de coordinació de les tasques dels grups polítics comarcals i la de presentació i discussió de propostes que van al ple.” La trobem regulada al Capítol X, en els articles 129.
“Article 129.
La Junta de Portaveus es reunirà a requeriment de la Presidència per tractar sobre assumptes del Ple de la Junta de Govern i altres que consideri pertinents.
La Junta de Portaveus tindrà exclusivament caràcter deliberant amb el vot ponderat.”
La relació dels grups polítics és la següent:
GRUP POLÍTIC |
PORTAVEU |
SUPLENT |
Junts per Catalunya |
Jacint Planell i Pey |
Jordi Calvís i Torrelles |
ERC-AM |
Carles Albert Palau i Boté |
Maribel Zamora Urrea |
El trobem regulat al Capítol IX del Títol I, a l'article 128.
"Article 128. Atès que els arts. 11 i 12 del DL 4/2003, de 4 de novembre, que aprova el text refós de la Llei de l'organització comarcal de Catalunya disposen que el govern i l'administració de la comarca corresponen al Consell Comarcal i que aquest pot complementar l'organització bàsica que l'esmentada llei preveu en els termes previstos en la legislació de règim local;
Atès que l'art. 20 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local modificat per la Llei 11/1999, de 21 d'abril disposa l'existència d'òrgans que tinguin per objecte l'estudi, informe i consulta així com d'òrgans complementaris que poden ser regulats per les pròpies entitats locals en els seus reglaments orgànic;
El Ple de constitució del cartipàs de la novena legislatura en sessió realitzada el dia 26 de juliol de 2019 li va atribuir les funcions següents:
- Coneixement i informe de les gestions de caràcter general que realitza el Consell Comarcal dins de les competències que està desenvolupant i de les que en el futur li puguin ser atribuïdes.
- Coneixement i plantejament de les actuacions que aquest Consell Comarcal realitzarà en relació a informar les actuacions concretes vinculades a turisme, cultura.
- Donar compte de les peticions del personal de l'entitat i de la gestió en general del personal.
- Informe de la gestió conjunta del que cal disposar en relació a:
Composició:
El president que dirigirà el Consell de Presidència serà el President del Consell Comarcal del Pla d'Urgell, Rafel Panadés i Farré. Els consellers que conformen aquest Consell són els següents:
Les trobem regulades al Capítol V del Títol I, als articles 85 i següents.
"Article 85. Les comissions informatives són òrgans delegats del Ple per a la informació prèvia i preparació de les matèries que hagin de ser discutides i aprovades pel Ple, i l'emissió dels informes que li siguin demanats pel propi Ple o per la Gerència. Les comissions informatives no poden tenir funcions decisòries.
Article 86. Les comissions a constituir seran determinades pel Ple de la corporació en la sessió següent a la de la seva constitució. En aquest Ple també es determinarà el nombre de consellers i conselleres que correspon designar a cada grup polític per formar part de les comissions informatives. Tots els grups polítics del Ple hi han de tenir representació.
[...]
Article 88. La convocatòria de les comissions informatives seran fetes amb un mínim de dos dies d'antelació i s'hi acompanyarà l'ordre del dia.
[...]
Article 91. Les comissions estaran vàlidament constituïdes sempre que hi assisteixi un terç dels seus membres.
[...]
Article 101. El Ple en sessió de constitució de cartipàs de novena legislatura del dia 26 de juliol de 2019 va acordar la constitució de les següents comissions informatives:
1. COMISSIÓ D'ECONOMIA, HISENDA, RÈGIM INTERN I TRANSPARÈNCIA
President: Joan Carles Civit i Mas.
Membres:
2. COMISSIÓ D'ATENCIÓ A LES PERSONES, EDUCACIÓ I CULTURA
President: Èrika Garcia Sánchez.
Membres:
3. COMISSIÓ DE TERRITORI I SOSTENIBILITAT, DESENVOLUPAMENT LOCAL I NOVES TECNOLOGIES
Presidenta: Maria José Cebrian Sans
Membres: